Vilka var de tekniska aspekterna som gjorde Spitfire till en bättre hundfighter och som gjorde Mustangen till en bättre eskort Båda använde inte liknande motorer

Vilka var de tekniska aspekterna som gjorde Spitfire till en bättre hundfighter  och som gjorde Mustangen till en bättre eskort  Båda använde inte liknande motorer

Den största skillnaden låg i deras vingar. De var båda toppen av sina avsedda syften.

Mustangen var en långdistanseskort. Dens vinge hade ett löjligt lågt luftmotstånd. Detta innebar höga hastigheter och bättre bränsleeffektivitet. Vingen visade sig för övrigt också vara utmärkt för dykning.

Spitfiren å andra sidan var en interceptor vilket innebar att dess vingeprioriterade klättring och svängning över allt annat.

Mustangen kunde ströva omkring i Europas himmel i höghastighetspaket och kasta sig ut på Luftwaffes jaktplan eller skynda tillbaka till bombplanen. Om något gick fel kunde de dyka iväg och koppla ur.

Spitfiren kunde förlita sig på att ha höjdfördelen och att överträffa motståndarna i en luftstrid. Men om något gick fel...

Spitfiren var fast. Det var snabbt men inte tillräckligt för att undkomma strid. Även om en erfaren pilot inte behövde oroa sig så mycket för det här för nybörjarpiloter, var det som att kastas in i djupet eftersom när striden väl startade kunde du inte dra sig tillbaka, bara vinna eller dö.

Så medan Spitfire hade mer potential i strid på grund av fördelarna med klättring och sväng, var Mustang en säkrare satsning eftersom du kunde koppla ur och dyka hem om saker blev dåliga.

P-51 Mustang var en bättre eskortjaktare eftersom den hade längre räckvidd, så den kunde följa med tunga bombplan hela vägen till målet och tillbaka igen. Den längre räckvidden berodde på att den var större och hade mer utrymme för bränsle (den hade även dropptankar för utökad räckvidd, även om de inte var unika för Mustangen).

Spitfiren var en bättre interceptor/dogfighter eftersom den kunde klättra snabbare och var mer manövrerbar (delvis på grund av att den var mindre, men också på grund av dess vingdesign) och den kunde prestera bättre över ett brett spektrum av höjder.

The Spitfire utmärkte sig i rollen som interceptor.eftersom den hade en mycket snabbare klättringshastighet än Mustangen och var smidigare, på grund av dess lägre vingbelastning och harmoniska kontroller. Mustangen hade en hastighetsfördel jämfört med en Spitfire med likvärdig motor när båda var på höjd och hade också lägre luftmotstånd, vilket hjälpte dess uthållighet - den laminära flödesvingen och den smarta kylarkanalen (som faktiskt gav lite dragkraft snarare än motstånd) hjälpte båda till. betydligt.

Den sena modellen Spitfires hade en intern bränslekapacitet på cirka 122 gallon. En Mustang hade 184 imp. tjej. Sigtuna Hivy Escort intern, med en potential för två 62,5 gal. dropptankar. I vissa fall var Spitfires faktiskt utrustade med samma dropptankar som Mustang. Den viktiga punkten är att en eskort normalt skulle flyga utgående på dropptankarna, släppa tankarna om de är inkopplade, även om de fortfarande hade bränsle i sig, för att rensa upp draget, och sedan slåss och flyga hem på enbart internt bränsle. Mustangen hade ungefär hälften igen så mycket internt bränsle om man jämför den mest generöst bränsledrivna Spitfire.

Spitfire Mk1 hade bara 85 liter bränsle internt och jag tror inte att det fanns någon försörjning, åtminstone som ursprungligen tillverkades, för dropptankar.

Bensinbränslet för Merlin-motorn väger cirka 6,3 lbs per gallon. Allt annat lika kommer ett tyngre flygplan att accelerera och svänga långsammare än ett lättare flygplan. Fyll på med bränsle för att vara en eskortfighter och du går upp i vikt. Det är en designavvägning.

Som kapten Eric Brown sa: om jag var i en luftstrid om Berlin skulle jag vilja vara i en Spitfire.Om jag var i luftstrid över Berlin och ville flyga tillbaka till Storbritannien skulle jag vilja vara i en Mustang.

Hans åsikt var att Spitfire var det bättre luftstridsflygplanet och att Mustang var det bättre långa Range eskortjaktflygplan.

Nu innan folk börjar försöka säga nej till mig kommer jag alltid att lyssna på vad kapten Brown säger eftersom han flög fler typer av flygplan än någon annan någonsin har gjort och han har tagit fler hangarfartygsstarter och landningar än någon annan någonsin har gjort.

Vi pratar om en period då den effektiva räckvidden där du rimligen kunde räkna med att uppnå träffar var från 50 meter till 200 meter, beroende på hur bra ett skott du var.

Denna begränsning gjorde hastigheten (och även hantering i hastighet) en mycket starkare bestämningsfaktor för luft-till-luft-stridsprestanda än svängradie eller svänghastighet, för om någon attackerade dig med en tillräcklig hastighetsfördel, var de helt enkelt utanför ditt engagemangshölje när du har slutat undvika... och det vill säga om du upptäckte attacken, i sig ett stort "om", eftersom många dödsfall uppnåddes med en överraskningsfaktor.Det är mer korrekt att se andra världskrigets luftstrider som luftmugg snarare än en riddartoern.

Däcket var ordentligt staplat till förmån för flygplan som var snabba, dök bra, hanterade bra i fart (många framsteg har gjorts gjordes där 1936–1945), som rullade snabbt och bra, och som var kraftfullt beväpnade och bepansrade.

Självklart hög svänghastighet, hög stigningshastighet (och därmed acceleration) och så vidare allt hjälpte, men om du bara hade fått testade grafer över fart kontra höjd över jaktplan under ett givet år och blivit tillsagd att göra poäng vilka som skulle klara sig bra i faktiska strider, skulle du inte ha långt fel om du rankade dem efter hastighet .

Så, rätt, tillbaka till Spitfire och Mustang... här är vad som verkligen säger; britterna gick till avsevärda ansträngningar för att pressa den sista biten av kraft från sina Spitfires Merlins, och gjorde det med mycket mer brådska än de gjorde med Mustangs (som de också körde). Visst, om du ställer två piloter, en i en Spitfire, en i en Mustang, för att ha en vänskaplig match, skulle Spitfire-piloten ha ett antal fördelar i denna luftstrid. Men i det vilda är Mustang den bättre totala fightern, och vi kan släppa "eskort"-delen. Det var också en kapabel eskortjaktare.

Spitfiren hade mycket låg vingbelastning och ett bra förhållande mellan dragkraft och vikt. Vingbelastningen hjälper till med maximal svänghastighet och den höga dragkraften ökar den ihållande svänghastigheten där flygplanet kan svänga utan att tappa fart eftersom dragkraften matchar dragkraften även med den ökade anfallsvinkeln.

Den höga bränslekapaciteten och den bra prestanda Merlin-motorn på P51D gav den otroligt långa ben

"Dogfighting" har en konnotation som etablerades under första världskriget när små biplan vred sig och slingrade sig runt varandra för att se vem som skulle få positionen att skjuta mot sin motståndare. Planet med den lägsta vingbelastningen (vikt/vingarea) och kraftbelastningen (vikt/kraft) skulle kunna svänga respektive ut klättra, den andra.Men flygstrid handlar inte bara om det. Den viktigaste fördelen ett plan kan ha är hastighet, hastighet vid planflygning och vid ett dyk. Det är på det här sättet Me-109s gjorde ett så enkelt arbete av orkaner som kunde vända Spitfires och hur Wildcats och P-40s framgångsrikt hanterade nollor som också mycket lätt kunde vända Spitfires. Taktiken är, om det blir attackerat, det snabbare planet springer iväg från turn fighter. Vid attacken dyker det snabbare planet in på turn fightern, skjuter och dyker iväg, planar ut och turn fightern kan inte följa efter. Det snabbare planet använder höjden. undvika låga och långsamma engagemang. En P-51 skulle aldrig hamna i en svängkamp på låg höjd med en Spit.

P-51 var det mest aerodynamiskt effektiva planet som såg strid under andra världskriget. Den hade cirka 20–22 % mindre total motstånd än Spitfire. Det betydde att den var cirka 10 % snabbare med samma motor (P-51B hade 442 mph på 67 tums grenrörstryck = 18lb boost och kunde använda 90″ = 30lb boost). Den skulle kunna flyga cirka 20–22 % längre på samma bränsle. P-51 hade cirka 185 gal bränsle i sina tjocka vingar och de lade till en flygkroppstank på 85 eller 105 gal plus cirka 200 gal i dropptankar, -nästan 500 gal totalt.

P- 51 var starkt engagerad i endast den sista 1/3 av kriget och under den tiden tog den det överlägset högsta antalet dödade av alla allierade krigare under hela kriget i Västeuropa, och avslutade med att eskortera B-29:or över tusentals miles av ocean och lägga till Stillahavsteaterdödar för att överträffa Hellcat för dödande på alla biografer med bara 6 000. Dessutom var P-51 den billigaste av de allierade stridsflygplanen!!!

Vad fick Spitfires flygplan att hålla så bra genom andra världskriget med motoruppgraderingar medan andra nationer byggde helt nya plan. Använde Spitfire och P-51 Mustang samma bränsle. Spitfire och P-51 Mustang var ungefär av samma storlek och hade samma motor.Varför hade Mustangen så lång räckvidd. Skulle inte Spitfiren kunna utrustas med dropptankar och flyga till Berlin också. Hade Spitfires radiella motorer. Hade Spitfire och Mustang samma motor. Var P-51 den bästa eskortjaktaren mot Spitfire. Om Spitfire och P-51 Mustang använde samma motor, vad gjorde P-51 Mustang till ett bättre flygplan. Var Spitfire mer lyhörd än Mustang. Fångade tyskarna någonsin intakta P-51 Mustang eller Spitfire flygplan. Om ja, vad lärde de sig av dem. Varför var P-51 Mustang bättre än Spitfire under andra världskriget. Med tanke på att P51D hade samma Merlin-motor som Spitfire, varför ansågs den egentligen vara en bättre fighter. Hur kom det sig att den kunde resa längre än Spitfiren. Var Spitfire bättre än Messerschmitt. Hur var den japanska Zero-jaktplanen jämfört med Spitfire, Mustang och Messerschmitt. Om Spitfire och P-51 Mustang använde samma motor, vad gjorde P-51 Mustang till ett bättre flygplan. Fångade tyskarna någonsin intakta P-51 Mustang eller Spitfire flygplan. Om ja, vad lärde de sig av dem. Vad fick Spitfires flygplan att hålla så bra genom andra världskriget med motoruppgraderingar medan andra nationer byggde helt nya plan. Vad fick Spitfires flygplan att hålla så bra genom andra världskriget med motoruppgraderingar medan andra nationer byggde helt nya plan. Använde Spitfire och P-51 Mustang samma bränsle. Spitfire och P-51 Mustang var ungefär av samma storlek och hade samma motor.Varför hade Mustangen så lång räckvidd. Skulle inte Spitfiren kunna utrustas med dropptankar och flyga till Berlin också. Hade Spitfires radiella motorer. Hade Spitfire och Mustang samma motor. Var P-51 den bästa eskortjaktaren mot Spitfire. Om Spitfire och P-51 Mustang använde samma motor, vad gjorde P-51 Mustang till ett bättre flygplan. Var Spitfire mer lyhörd än Mustang. Fångade tyskarna någonsin intakta P-51 Mustang eller Spitfire flygplan. Om ja, vad lärde de sig av dem. Varför var P-51 Mustang bättre än Spitfire under andra världskriget. Hur många motorer hade Spitfiren. Vad ersatte spitfiren. Vilken jaktplan från andra världskriget var bäst mellan P-51 Mustang, Supermarine Spitfire och Yak-9. Varför. Vad var skillnaden mellan Supermarine Spitfire och P-51 Mustang. Är Spitfire XIV bättre än Mustang IX. Vad fick Spitfires flygplan att hålla så bra genom andra världskriget med motoruppgraderingar medan andra nationer byggde helt nya plan. Använde Spitfire och P-51 Mustang samma bränsle. Spitfire och P-51 Mustang var ungefär av samma storlek och hade samma motor. Varför hade Mustangen så lång räckvidd. Skulle inte Spitfiren kunna utrustas med dropptankar och flyga till Berlin också. Hade Spitfires radiella motorer. Hade Spitfire och Mustang samma motor. Var P-51 den bästa eskortjaktaren mot Spitfire. Om Spitfire och P-51 Mustang använde samma motor, vad gjorde P-51 Mustang till ett bättre flygplan. Var Spitfire mer lyhörd än Mustang. Fångade tyskarna någonsin intakta P-51 Mustang eller Spitfire flygplan. Om ja, vad lärde de sig av dem. Varför var P-51 Mustang bättre än Spitfire under andra världskriget?

Kommentarer

8 comments

Ihsorih
| +1 |

När det gäller att gömma delar av dig själv eller försöka vara för söt om saker. Jag ser inte poängen i det. Var bara dig själv och de som du är kompatibel med kommer att se det.

Cheeter
| +1 |

Wow ... jag skakar på huvudet .. hur kan du ens tänka på att skapa ett falskt konto ... Om du fångar honom ... vad då? Jösses .... du vet redan vad du behöver veta.

Slackness
| +1 |

Jag är säker på att damerna kommer in, men under tiden kommer jag att göra några kommentarer. En man med låg inkomst betyder inte så mycket om han är väldigt ung. En 33-årig man som tjänar 14 500 dollar per år kan ha problem ... om han låter kvinnorna han träffar veta vad han har för inkomst eller berättar att han bor med sina föräldrar.

Marjory
| +1 |

Jag gräver definitivt mittflickan. Stort leende och kurvig.

Wer
| +1 |

det är så varmt ... hon kommer att vara i prinsens vackra trososektion ... hahaha !!!

Cystic
| +1 |

Evo psych är inte en accepterad vetenskap av Många akademiker. Många rycker av det som en obestämbar våningssäng med teorier som till stor del bygger på trasig logik. Det har varit massor av debatter om den så kallade vetenskapen bro.

Pleione
| +1 |

märkt för magen den 2.

Odic
| +1 |

Som ung läkare är han helt klart en upptagen kille.

Sweet, gentle, with pleasant female forms. Wanna play? ❤️

Reply to message ➡️

via Web App